Noordkaap Week Eén

Zaterdag, 26 mei 2012

We zullen vandaag de veerdiensten Puttgarden-Rodby en Hesingor-Helsingborg nemen en niet de brug bij Malmö zoals de kaart aangeeft. Ter hoogte van Göteborg zullen we onze eerste rust nemen.

Wij om 07.15 vertrokken en M&K om 06.15 uur. Laten we elkaar nu op de boot van 14.30 van Putgarden-Rodgby treffen op het dek. Kleine wereld. Daarna nagenoeg samen de volgende overtocht gemaakt en door naar de camping. Hier was iedereen lekker buiten bezig en er was karaoke, voorprogramma voor Eurosong festival.

Het weer: zonnig 24 graden.Foto’s volgen.

Karradals  Camping, Torpavägen 19, Varberg V (zie kaart)

Zondag 27 mei 2012

Vandaag 1ste pinksterdag, ongeveer 500 km voor de boeg. Het weer is weer dik in orde en rond 16.00 uur de camping bereikt aan een groot meer. De camping is ook groot, maar lekker rustig. Muggen vallen rond dit tijdstip aan. We liggen op schema en maken morgen weer dik 500km af. Dit is, net als vandaag 7-8 uur rijden.

Het weer: zonnig, strak blauw, 25 graden. Foto’ s volgen

Camping Grönklittsgruppen, Timmervägen 1, 794 31 Orsa, Sverige, 0250-462 00

Maandag 28 mei 2012

Zoals afgesproken, vroeg vertrokken uit Orsa met als einddoel Vilhelmina. De temperatuur was 10 graden onderuit gegaan gedurende de nacht. De temperatuur is ook niet meer geworden wat het was, maar de zon was er wel. De wind maakt het echter bar koud. Lange wegen, met bomen, maar ook rendieren langs de kant en over de weg, maken het leuk om te rijden. Veel water en HOUT. Het is uiteindelijk iets verder geworden dan gepland, want we hadden de vaart er goed in. In Storuman vonden we een hut. Groot genoeg om met honden en ons vieren in te eten en te schuilen voor de koude wind. Zelfs een sauna in het aangrenzende gebouw was mogelijk, maar dat hebben we niet gedaan. Kleintje appeltaart smaakte prima als dessert en met de eerste aflevering van The Bridge vielen we in slaap.

Dinsdag 29 mei,

Vandaag via “The Artic Circle” naar het Finse plaatsje Leppäjärvi gereden. Het was een wisselende tocht, saai en dan weer mooi. Geen controle bij de grens, wat voor sommigen van ons wel prettig was en toen Finland in. Op zoek naar een camping/hut zagen we een bordje bij het plaatsje Leppäjärvi. Het lag iets van de weg af aan een meertje en zag er een beetje anders uit. Een aardige man (donker van kleur en niet te groot – mogelijke Saam) kwam naar ons toe bood ons voor 40 euro’s een hut aan. Koos en Mirjam konden ook een hut huren en zo hadden we een mooi onderkomen. Tevens hadden we voor de volgende ochtend een ontbijt erbij besteld en dat konden we om 08.00 uur nuttigen. We vergaten echter dat er een uur tijdverschil was en dus kwamen we een half uurtje te laat aan het ontbijt, dat bestond uit spek, tyttebeeren, brintapap en meer van dit alles. Als lekkernij stond er ook zelf gevangen zalm, speciaal bereid klaar. Deze was in een ijsmeer gevangen door meneer zelf. Ik loop wat achter met de site dus laat het hier bij, anders haal ik ons niet meer in. De foto’s spreken voor zich.

Woensdag 30 mei,

Via Kautokeino, bezoek aan het zilverhuis Juhls (erg leuk) naar Karasjok voor een bezoek aan het Samen museum. We waren hier redelijk snel klaar mee en zijn we snel doorgereden naar de Nordkapp. Net boven Honningsvag vonden we nog vrije hutten en na een snelle op fris beurt en wat eten zijn we naar de Nordkapp gereden. Om op het eiland van de Nordkapp te mogen komen moet je door een tunnel, waarvoor je omgerekend ongeveer 25 euro moest betalen en terug nog een keertje. Op het beroemde Nordkapp punt betaalde je per persoon 32 euro, maar dan mocht je wel 2 dagen vrij komen. Het was bijzonder, druk, mooi en apart om daar te kunnen zijn.

Donderdag 31 mei,

Vandaag op de “terugreis” naar Alta. Door schitterende besneeuwde hoogvlaktes gereden in een heerlijk zonnetje. Bij Alta de tent maar weer eens opgezet, moet bij 5-6 graden kunnen, bovendien schijnt het zonnetje heerlijk. Het is wel eventjes gas terugnemen, zo na een aantal dagen behoorlijk veel rijden. Laat de mooie terugreis maar beginnen. Morgen wellicht via Tromso richting de Lofoten.

Vrijdag 1 juni,

Van Alta naar Tromso, niet via de veerboten maar onderlangs. We moesten lang wachten op de boot en het regende, dus vandaar maar rijden dan. In Alta zijn we bij kunst en geschiedenis wezen kijken, ongeveer 6200 jaar oud. Details hier

Later in Tromso hebben we de Acrtic Cathedral bekeken. Mooie witte kerk, met lekkere zachte banken. Toornt mooi boven op een heuvel aan het begin van de brug, welke naar de stad leidt.

De stadscamping was een niet al te beste, laten we het daar maar bij houden.