Frankrijk 2011

La Grave 18 Juli

Ons doel voor de zomervakantie is camping Le Gravelotte bij het plaatsje La Grave in de franse alpen. Op 1500 meter lekker bijkomen van alle gebeurtenissen van de afgelopen tijd. We kennen de camping en de omgeving goed, dus zullen we er ons vanaf het begin thuis voelen en kunnen we lekker genieten.

Donderdag 18 augustus,

Vanmorgen om 03.30 uur vertrokken. Het was lekker rustig op de weg en we gingen over Duitsland en dan bij Mulhouse de grens over. Echter, in de buurt van Köln ging het net even anders. Er was verderop iets op de route dus de navigatie dirigeerde ons een andere kant op. Dit schoot helemaal niet op, want daar kwamen we bij een wegomlegging. Vervolgens zijn we dwars door Trier gegaan en kwamen we alsnog onder Luxemburg op de snelweg. Vandaar de normale weg maar gevolgd, Dyon, Lyon, etc. Rond 16.30 waren we in La Grave en een half uurtje later stond alles en konden we eten. In de avond hadden we nog een klein onweersbuitje, maar hard heeft het daarbij niet geregend. Uiteindelijk vroeg naar bed en lekker geslapen.

Vrijdag 19 augustus,

Lekker met het zonnetje wakker geworden en met Silver naar het dorp geweest om croissants te halen. De temperatuur liep al snel op en we besloten om ’s middags naar Villar d’Arene te gaan om aan het water te zitten. Ik ben eerst nog op de fiets de Lauteret beklommen, het voelde wel lekker. Meet een 5 kwartier was ik weer terug op de camping. ’s Avondsnaar het dorp gelopen. Heerlijk rustige dag met mooi weer, de lucht was strak blauw.

Zaterdag 20 augustus,

Standaard opening van de dag. Zonnetje, croissants en nu een eitje bij het ontbijt. Doel van vandaag was de Col d’Ornon in de buurt van Bourg d’Oissan. Mooie col, maar erg lange open vlaktes. Doordat er geen wind stond dus ook erg heet. Op de terugweg in Bourg nog wat boodschappen gedaan en bij de tent lekker alles op de bakplaat gebakken (gebakken aardappeltjes, mix van ui- cantarel – paprika – en boontjes en een runder hamburger. Smaakte prima i.c.m. met een glaasje rosé 🙂

Zondag 21 augustus,

Strak blauwe ochtendlucht. Beloofde weer een mooie warme dag te worden. Ineke wilde naar La berarde, een plaatsje 25 km een doodlopend dal in. Erg mooi, met veel water, smalle weggetjes en diepe afgronden. Het was echter veel te warm om iets te ondernemen, dus hadden we een plaatsje aan het stromende water gevonden en daar lekker gezeten. Silver vond dat helemaal fantastisch.

Maandag 22 augustus,

Vroeg vertrokken naar de Briancon, ik heb daar de Col d’Izoard op de fiets en Ineke in de auto beklommen. Het was weer heerlijk weer en doordat we redelijk vroeg waren, prima om te fietsen. Op de terugweg boodschapjes gedaan, maar dan is het wel ‘lastig’ met de hond. In de auto laten is te warm en samen door de super is gewoon leuk. Dus….dilemma. Eventjes snel dan maar en ook weer snel terug naar Silver. Op de terugweg nog moeten stoppen bij een tunneltje. Stond man met bord, maar die zal het wel niet verder schoppen. Was niet erg enthousiast en hing een beetje aan het bord. Niet te hopen dat zijn baas hem zo ziet. Bij de tent aangekomen een lekker eitje gebakken en daarna in de schaduw van wat wolken ondertussen, rustig bijkomen. Verder geen plannen gemaakt voor vandaag.

Dinsdag 23 augustus,

Vandaag naar de top van La Meije op 3200 meter. Dus om 09.00 uur op pad naar de lift en daar met 20 km/uur van 1400 naar 3200 meter. Op de top was het heerlijk weer, strak blauw en een gemoedelijke temperatuur. We zijn daar niet zo lang gebleven, want we “wilden” van 2400 meter (tussenstation) naar 1400 meter afdalen. Dat werd een hele tocht, want Ineke had knikkende knieën. Maar om 16.30 uur waren we toch weert terug op de camping. Na een verkwikkende douche, hielp precies 3 uurtjes, hebben we een pizza in het dorp gegeten en rond negen uur op gaan liggen. Echt wakker werden we weer de volgende ochtend, met opnieuw een strak blauwe lucht en een heerlijk zonnetje.

Woensdag 24 augustus,

Silver redelijk uitgeteld nog deze ochtend. Vandaag plan om Les Deux Alpes te fietsen en aldaar ook wat te shoppen. Zo gezegd zo gedaan. Ineke liep nog wat moeilijk van het afdalen, maar we hebben toch links en rechts nog wat kunnen kijken, maar kopen ho maar:) ’s Middags lekker op de camping nog wat bijgekomen en verder lekker de dag de dag gelaten.

Donderdag 25 augustus,

Markt in La Grave, dan kunnen we wel weer lopen. De markt stelde echter niet zo veel voor en we zijn toen in La Grave wat rond wezen neuzen. Terug bij de tent ben ik op de fiets gesprongen en heb de Col de Lauteret en aansluitend de Galibier bedwongen. Bij terugkeer zijn we naar Villar d’Arene geweest en hebben daar midden op het dorpsplein wat gedronken. Je waande je in het dorpje van Don Camillo. Morgen willen we er naar toe lopen en daar wat eten. Ik breng dan al de auto op een eerder moment. De plannen zijn al weer gesmeed. Hopelijk werkt het weer mee.

Vrijdag 26 augustus,

Vandaag rustig aan gedaan. Fietsje gepoetst, boodschappen gedaan en naar het Lac de Pontet geweest. Daar niet lang geweest, want er zat een vervelende hond achter Silver aan , die vermoedelijk nog een beetje loops ruikt. Hierna naar de Lauteret geweest voor een biertje, maar die hadden de buit al binnen waarschijnlijk, want dat biertje wilde niet komen. Terug bij de tent lekker gegeten en toen begon het te regenenen en te onweren. Viel allemaal wel mee, alleen werd het aardig koud.

Zaterdag 27 augustus,

Zonnetje kwam weer door de wolken, maar het voelde kil aan en op de berg had het gesneeuwd. We zouden naar Boug d’Oisan gaan naar de markt en nog even bij Peter en Angelique langs gaan. Deze waren al vertrokken, dus de koffie maar op de markt gedronken. Ineke heeft nog een nieuwe tas gekregen en daarna ben ik de Alpe d’Huez opgefietst. In 1.18uur, wat niet tegen viel gezien de voorbereidingen en wat ik al in de benen had zitten van de afgelopen week. Terug bij de tent was de temperatuur 17,5 graden, maar in het zonnetje aangenaam. Voor vannacht verwacht met 4 graden, dus kacheltje maar iets harder zetten 🙂

Zondag 28 augustus,

Het is een heerlijke morgen! Na vorst aan de grond te hebben gehad is het zonnetje opgekomen aan een strak blauwe lucht en word je snel verwarmt door de eerste zonnestralen. Om 08.00 uur ben ik zoals elke morgen, met Silver naar het dorp gelopen om bij de bakker lekker croissants te halen. Ik denk dat ik zo nog nooit zo lekker heb gegeten als van hier uit het dorp. Ik heb dan ook al een aardige band opgebouwd met de bakkersvrouw. Voor vandaag staat een wandeling gepland naar het nabij gelegen dorp Villar d’Arene, langs de rivier de Romanche. Ik zal eerst de auto daar heenbrengen en op de fiets terugkeren, zodat we dan na dat we gegeten hebben in Villar d’Arene weer met de auto terug kunnen. Tot zover…..iedereen een rustige en aangename zondag gewenst. Pluk de dag!

Maandag 29 augustus,

Gistermiddag dus de auto in Villar d’Arene geparkeerd en aansluitend de Lauteret en de Galibier nog een keertje beklommen. Op de Galibier haalde ik een duitse jongen en moeder in. De jongen fietsen in mijn wiel en toen ik hem aansprak zijn we vervolgens heel gezellig naar boven gefietst. Het was die dag zijn verjaardag en was 17 geworden, bij de top ging hij er op het laatst vandoor, dit kwam weer bekent voor 🙂

Aansluitend ben ik afgedaald en samen met Ineke onderlangs naar Villar d’Arene gewandeld. Echter onderlangs werd bovenlangs en alsnog een hele klim. We waren rond 17.00 uur in de Villar en we zouden daar wat gaan eten. Echter de keuken was pas om 19.30 uur open, zodat we eerst naar de tent zijn gegaan en ons hebben opgefrist. Aansluitend weer met de auto terug naar Villar alwaar we een franse maaltijd hebben genuttigd. We zaten alleen in het hotel/restaurant, maar dat was niet erg. We hebben iets met aardappels en uien gegeten en daarbij iets van kool met tamme kastanjes met salade. Als toe had Ineke een lekker taartpuntje en ik een 4 verschillende soorten kaas. Met een goed glas wijn erbij was het een lekkere maaltijd.

Maar vandaag was er slecht nieuws. Onze bakker in La Graven gaat morgen met vakantie en dus geen lekkere croissants meer 🙁 Eens zien hoe we dit gaan oplossen, we denken er over na om de vakantie maar af te breken, haha.

Het is nu rond het middaguur en de zon verwarmt ons heerlijk. Tegen tweeën stappen we in de auto en gaan we naar Birancon, boodschappen doen er gewoon even lekker uit. Het is op de camping nu bijna gedaan, we staan lekker alleen.

Laters.

Dinsdag 30 augustus,

Vandaag besloten om een wandeling te maken bij Mizioen. Aldaar aangekomen via smalle weggetjes, ging het wandelen prima tot aan een heel smal paadje met diepe afgrond. Dat vonden we te riskant en zijn we omgedraaid. Met de auto door naar Besse, vanwaaruit we naar Riff Tor zouden gaan om wat te drinken en te eten. Dat kon helemaal met de auto over zandweggetje, waarbij je goed vooruit moest kijken op gaten en tegenliggers. Maar boven gekomen, 700 meter over zand dus, de auto geparkeerd en naar Riff Tor gelopen. Het wemelt er van de marmotten die om Silver naar elkaar fluiten. Riff Tor was dicht, pech dus. Dan ons eigen eten en drinken maar verorbert en lekker gezeten en hete landschap bewondert. Hier waren we voor een paar jaar terug  vanuit La Grave heen gelopen, dus leuke herinneringen aan. Op de terugweg in Besse wat gegeten en gedronken, een plaatsje waar je een kanon kunt afschieten. Terug op de camping lekker in het avondzonnetje gezeten en met de kachel aan naar bed.

Woendsdag 31 augustus,

Ik wilde graag de Galibier via de Telegraph fietsen, maar dan moest je eerst over de Galibier naar beneden aan de andere kant. Ineke zou dan met de auto weer bergop gaan. Voor ons beiden een behoorlijke uitdaging, want het is 35 km klim over twee cols. Met wat puffen en steunen hebben we het allebei gehaald en op de top van de Galibier lekker in het zonnetje gezeten. Bij de bakker wilden we een stokbroodje halen, en die zou om 16.00 uur weer open gaan. Kwartiertje gewacht, maar geen bakker, dus toen maar terug naar de camping. Daar hadden ze nog een stokbroodje en met een vleeswaren pakket op zijn frans en een glaasje rosé, lekker gegeten. Spulletje al een beetje gepakt, want morgen verkassen  we naar Troyes. Hier is geen internet meer 🙁

Donderdag 1 september,

Een reisdag van La Grave naar Troyes. Met regen opgestaan, maar de spullen uiteindelijk droog kunnen inpakken en rond 11.00 uur vertrokken. In Troyes op de Municipal een plekje gevonden. Een echte stadscamping, maar door zijn jarenlange bestaan, volgroeid met oude bomen en leuke plekjes.

Vrijdag en Zaterdag 2-3 september

Op de Municipal in St Pont Marie, nabij Troyes, hebben we een leuk plekje gevonden. We zijn de vrijdagochtend naar het Mc Arthur outletshopping center gegaan en hebben daar eens lekker gewinkeld. Echter doordat het warm was hadden we het rond het middaguur gezien en zijn we richting Joost en Babrie vertrokken in Les Nourits. We waren benieuwd hoe zij hun vakantieverblijf hadden omgebouwd voor een vakantie voor gasten op hun Glamping. Helaas waren ze er niet en zijn wij richting Chablis doorgereden om wat lekkere wijn te kopen.

Terug bij de camping lekker van de avondwarmte genoten en besloten de volgende dag op te breken, daar het weer voor zondag zou omslaan.

Op zaterdag nog naar een hypermarche geweest en met een auto volgeladen terug naar Eerbeek.

Het was een prima vakantie.