Lofoten 2010

Lofoten, 12 – 19 februari 2010

Soms gaat er wel eens iets fout. Nu dus ook en was ik de originele pagina ineens kwijt. Geen backup dus helaas, moet nu opnieuw beginnen. Ga ik dus niet helemaal overnieuw doen, maar gewoon verder waar ik ongeveer was.

Voor Ineke’s 50ste verjaardag wilde ze het noorderlicht zien. Hiervoor hebben we een reis geboekt naar de Lofoten, omdat daar kennis en accomodatie bij elkaar te vinden was. Hier zitten we dus, in het plaatsje Straumnes, bij Threes en Rob van het polarlightcentrum.com.

Rob Stammes en Threes van Nieuwenhoven zijn in 2007 naar Noorwegen geemigreerd en hebben een voormalig dorpshuis omgebouwd tot Polarlightcenter, met daarbij de mogelijk tot overnachten in een appartement met keuken. Het zijn pure liefhebbers van het noorderlicht en Rob wil alles meten en weten, waarbij Threes zich met het fotograveren bezighoudt. Samen hebben ze het oude dorpshuis volledig gerenoveerd en dat ziet er prachtig uit. Een grote ruimte scheidt hun woongedeelte van het appartementen gedeelte. In het tussengelegen zaaltje kun je je tegoed doen aan folders en boeken over het noorderlicht, waarbij men ook zicht heeft op de werkruimte van Rob. Rob geeft hier ook zijn presentaties over het noorderlicht. Ook staat er een monitor geschakeld waarop zonneaktiviteit direct af te lezen valt. In voorkomend geval ren je dan naar buiten en ben je mooi op tijd voor het bijzondere lichtspel, wat soms van korte duur is. In de week dat wij er zijn geweest hebben we hierdoor bij heldere hemel elke avond nog het noorderlicht gezien. Dit adres is een echte aanrader.

Woensdag 17 februari, vandaag naar Svolvaer geweest met de bus. Rob en Threes gingen mee, doen ze eens per twee weken voor bankzaken en andere dingen die in Straumnes (Lauikvik) niet te doen zijn. Dus nu de weg vanaf het vliegveld bij daglicht gereden en kunnen genieten van het mooie besneeuwde landschap. In Svolvaer lekker gewinkeld en wat rondgeneusd, om om 16.00uur met de bus weer terug te keren. De bus maakte nog een extra lus om scholieren af te zetten, dus hebben we nog meer kunnen zien. Voor vanavond lijkt het wat betreft het noorderlicht nog rustig, maar misschien later op de avond. Het is overigens al behoorlijk koud aan het worden, -6 graden C.

Morgen nog een dagje lekker rustig aan doen en dan is het al weer vrijdag, de tijd vliegt als het fijn is.

In de avond was er al lichte aktiviteit aan de hemel, maar tegen 23.00uur begon het ineens heftig te worden en hebben we nog kunnen genieten van een mooi lichtspel.

Zie hiervoor de foto’s onderaan de pagina.

Donderdag 18 februari, voorlaatste dag van de vakantie. Morgen om 07.51uur vanaf Svolvaer weer richting Eerbeek, landen om 18.05uur op Schiphol. Vandaag dus nog maar lekker genieten van het weer en mooie besneeuwde uitzichten. Gaan nog wel een keertje naar de Coop supermarkt in Laukvik lopen voor wat laatste boodschappen, maar verder eventje niets. Ik vond nog een mooi filmpje gemaakt door Threes op het internet. Het laat ongeveer zien wat we gisteravond zagen.

Rond het middaguur naar Laukvik gelopen om nog wat boodschapjes te doen. Onderweg nog even over de camping gelopen en naar een topje geklommen door de dikke sneeuw. Mooi uitzicht over de zee en omliggende bergen.Het is mooi droog vriezend weer, dus lekker koud en geen bewolking. Misschien dat we nog wel een avond met noorderlicht krijgen. Laters….

Dat is dus niet meer gebeurd, geen noorderlicht meer, geen aktiviteit. We hebben met Rob en Threes een lekker glaasje rode wijn gedronken en de heerlijke wafels met zure room en tutebeeren gegeten die Threes had gemaakt. Zeker iets om in nederland na te apen. Bijtijds naar bed, morgen een lange reisdag.

Vrijdag 19 februari, om 05.45uur opgestaan want om 06.15uur zou de taxi voor de deur staan. Als die dan om 06.20uur komt voorrijden heb je toch al 5 minuten in spanning gestaan en dat in de kou. Rustig naar het vliegveld gereden en daar om 7.51uur het vliegtuigje naar Bodo genomen. Van Bodo naar Oslo en vervolgens na lang wachten door naar Schiphol. Om 18.25uur stonden we buiten en zijn we met de ons opwachtende Meike, Jeroen en Silver naar huis gereden. Vanwege de vakanties was het druk op de weg en na een Mac waren we om 21.00 uur lekker thuis.

Terugkijkend op deze week kunnen we beiden zeggen:

Het noorderlicht moet je eens in je leven gezien hebben.