Noorwegen 2010

Noorwegen, 10 – 27 juni 2010

Donderdag, 10 juni

Na twee dagen van reizen zijn we aangekomen op het noordelijkste puntje van onze reis. We kunnen nu rustig afzakken en de tijd indelen al naar gelang we willen. Hoewel we bijna 1600km hebben gereden was het weer genieten van het landschap en de rust. Meer dan een uur kun je op de cruisecontrol 80+km rijden, zonder te worden ingehaald of dat je iemand anders achterop rijdt. Wat een rust.

We hebben in Zweden voor de overnachting een hutje gehuurd en nu voor de komende nacht ook weer eentje. We zitten aan de voet van de Trollstigen, en deze heb ik net al even opgefietst, waarbij je op 400 meter al tussen de sneeuw fietst.

Morgen wordt slechter weer verwacht, gisteren en vandaag waren prima, zon en 20-23 C.

Tot zover.

Vrijdag, 11 juni

De komende dagen wordt er regen vewacht en het druppelt al een beetje. We blijven hier maar eventjes rustig bijkomen en kunnen als het echt te erg wordt altijd nog verder gaan. We gaan zo eerst maar even boodschappen doen en met Silver lopen. Dat was dus het plan, maar uiteindelijk zagen we bij de receptie van de camping dat niet ve hier vandaan de De Atlanterhavsveien loopt. Dus….zijn we die kant op gereden en hebben de weg met eigen ogen bekeken. Het leuke is dat je op de weg er naar toe, ook zo af en toe onder een fjord doorgaat. Je daalt dan met 9-10% onder het water door en komt aan de andere kant weer boven. Dit alles tegen een zacht prijsje van ongeveer 7 euro (niet bij alle hoor). Het weer was niet denderend, maar de route was mooi. Klik hier voor een filmpje

Zater- en Zondag

Vanuit Andalsnes naar Geiranger vertrokken. Helaas zat het weer niet mee en hebben we op de Trollstigen niet veel kunnen zien, wel nog even Silver ind e sneeuw laten spelen. Vervolgens via Eisdal naar Geiranger, waar een fiets en loop manifestatie was. Dit was al ruim aan de gang en meedoen was geen optie. Bovendien was het bar en boos weer. Het gevolg was wel dat de hutten aardig uitverkocht waren en we even moesten zoeken. Met uitzicht op de Geiranger en met douche en wc hebben we een prima plek gevonden. Klaterende waterval naast de hut zorgde er voor dat je verder niets hoorde. Zondag zijn we vertrokken naar Flam, wat uiteindeijk Gudvangen is geworden. Door tunnels (de langste van Noorwegen met 24,5 km) en via de veerpont zijn we op camping Vang in het zonnetje aangekomen. Morgen maar eens lekkker van het zonnetje genieten en overmorgen naar Flam, de mooiste spoorbaan ter wereld (zeggen ze hier).

Maandag 14 juni

Vandaag rustig aan, niet weer in de auto. Het begon wat bewolkt, maar rond 13.00uur kwam de zon door. Het dal is vrij smal en de zon is om 18.00uur weer achter de berg weg. Dat wil niet zeggen dat het dan ook snel donker wordt, want het tegendeel is eerder waar. Ik geloof niet dat we al nacht hebben gehad. Het is tot na 24.00uur licht en ’s morgens is het ook al licht bij het wakker worden. Rond 02.00uur zal het wel schemeren, maar donker wordt het volgens ons niet.

In de middag ben ik op de fiets richting Voss gereden, maar moets voor een tunnel van de weg af en over de berg. Ik kwam op een korte bochtige weg, met 14-24% stijging. Bovenop stond een standbeeld van ee schijnbaar beroemde noorse dichter Per Sivle. Daarnaast natuurlijk mooi uitzicht en watervallen. Terug op de camping hebben we de BBQ aangestoken en zalm en aardappeletjes gegeten. ’s Avonds met Silver achter de caping over een paadje, met schapen. Silver wil er wel achteraan, maar durft ook weer niet. Morgen willen we met de bus naar Flam, met de boot weer terug. We zullen zien of dat allemaal met Silver erbij wil lukken.

Dinsdag 15 juni

Vanmorgen wakker geworden onder een dikke laag stof. Naar later bleek, was er even verderop een grote kei naar beneden gekomen en had een lawine voortgebracht met de nodige fijnstof. De auto en tent, eigenlijk alles zat onder een laagje zand/stof. We hebben de boel de boel gelaten en zijn met de bus richting Flam vertrokken, hoewel dat eerst ook moeizaam ging. Toen we in de bus gingen zitten en de chauffeur wilde vertrekken deed de bus het niet meer. Motor uit, sleutel onder de motorkap, weer starten en weg waren we. In Flam waren we niet de enigen, er lagen 2 grote passagiersschepen in het fjord voor anker (Costa Atlantica was er eentje van). Dus ongeveer 4000 man per boot betekende dat de Flam trein vol zat tot laat in de middag. We zijn toen eerder dan geplant met de boot door het mooiste fjord van Noorwegen (het Nærøyfjord) terug gegaan naar Gudvangen. Het was een mooie reis en de zon scheen volop. Morgen een beklimming fietsen in de buurt van Flam en dan misschien met de spoorbaan alsnog naar boven. We zien wel.

Op Youtube later dit filmpje nog gevonden, klik hier

Woensdag 16 juni

Vandaag vroeg vertrokken, we waren om 07.30uur wakker, al heb je geen idee van tijd met het daglicht programma hier. Om 10.00uur de tent ingepakt en naar Aurland gereden waar je de oude weg naar Oslo over de berg kunt nemen. De nieuwe gaat door de berg, met een tunnel van 24,5km lang. Op 600mtr hoogte is een soort steiger gemaakt waarvandaan je naar beneden kunt kijken. Ineke is met de auto omhoog gereden en ik heb de fiets gepakt. Heerlijk rustig omhoog gefietst, 5 auto’s en 2 motoren hebben mij ingehaald en dan nog eens een stuk of 4 tegenliggers op 17 km. Bovenop lag nog veel sneeuw en na een lange afdaling zijn we door de lange tunnel richting Voss gereden. Daar een camping gezocht, maar niet kunnen vinden. Toen maar doorgereden naar Bergen en op zoek gegaan naar een camping op de eilandjes voor Bergen. De eerste was er niet meer en de tweede had geen gras. De campingbazin van Tofteroy Camping was echter zo aardig ons een stekje op een houten vlonder aan te bieden, wat we hebben gedaan. Niet direct een camping waar je zou blijven, maar met de zee aan je voeten een apart verhaal. De tent staat inmiddels vastgespijkerd en het internet gaat wat moeizaam, maar we komen er wel.

Donderdag 17 juni

De dag begon met lekker weer en we konden lekker in het zonnetje zitten. Het tentdoek nog een keertje geveegd, er kwam nog steeds fijnstof af. Daarna de auto gewassen, zelfde laken en pak en toen even boodschappen gedaan. Dichts bijziende supermarkt op 8km. ’s Middags naar Bergen, hoewel het weer aan het omslaan was en het al een beetje miezerde. In Bergen aangekomen regende het behoorlijk en verder dan de vismarkt zijn we dan ook niet gekomen. Na een “loveboot” vis gegeten te hebben zijn we weer terug gegaan naar de camping. Mistig op zee, kachel aan en Ineke lezen en ik dit stukje dichten. Morgen weer een dag, misschien huren we wel een bootje. Nog wel leuk om te vermelden, de camping kost 115 NK per nacht, waar hebben we dat voor het laatst meegemaakt.

Vrijdag 18 juni

Sanne van harte! Er staat een beetje veel wind en met de kop in de wind levert dat het volgende fimpje op, klik hier

tot laters.

Goed, dus meer wind dan gedacht en we besloten op te stappen en een hut te zoeken voor een paar dagen. We willen toch nog Bergen in met mooi weer. Met het inpakken van de tent begon het ook nog te miezeren. Toen Ineke ging betalen zei de campingbazin dat ze ook nog wel een hutje had. Stond ons niet helemaal aan dus besloten we naar de hut van vorig jaar te gaan. Echter…daar aangekomen was alles verhuurd en zijn we nog even rond gaan zoeken, alvorens we toch maar terug zijn gegaan naar de camping en het hutje hebben genomen. Twee bij vijf meter, met 2 stapelbedden en een koelkast. We kunnen dus allebei boven en/of beneden slapen. Met een klein terras op het zuiden en de zon die inmiddels weer was gaan schijnen, toch wel een lekkere stek. Net gesetteld hoorden we een sirene, naar later bleek, iemand op zee over boord geslagen en zoek geraakt. Dit was rond 15.30uur en ze zijn nu 20.45uur nog aan het zoeken. Een luchtmacht Seaking helikopter speurt het gehele gebied voor de camping af. De wind is nog steeds hevig, dus het zal niet gemakkelijk zijn. Nu lekker via internet voetbal kijken (Engeland-Algerije), eens zien of we wat punten kunnen scoren 🙁

Zaterdag 19 juni

Emine van harte gefeliciteerd. We hebben lekker geslapen in ons hutje. De wind blies aardig door vannacht, dus lekker dat we een vast onderkomen hadden. Het zoeken naar de drenkeling lijkt gestaakt, horen misschien vandaag nog wel hoe dat is afgelopen. Het lis licht bewolkt aan de kust, landinwaarts zit het op de satellietfoto dicht, dus best lekker hier. Vertrekken zo naar Bergen, gaan daar waarschijnlijk Ned-Japan kijken in een pub en wat winkelen op de Bryggen. Hopen dat het droog blijft, je weet maar nooit in Bergen 🙂

Lekker naar Bergen geweest en langs de haven gelopen en souvenir winkeltjes aangedaan. Ned-Japan gekeken, maar dat koste wel wat moeite eer de kroegbaas de zender gevonden had. Verder niet veel gedaan en rustig naar ons hutje terug. De drenkeling van gisteren was een verzonnen verhaal van een dronkelap die een bootje had gestolen. Gaat hem nog wel geld kosten, ze hebben met 2 helikopters en 4 boten zo’n 6 uur gezocht. Het weer is op de wind na fantastisch, strak blauwe lucht.

Zondag 20 juni, vaderdag

Vandaag laat wakker, eigenlijk door het SMSje van Meike om 10.00uur. Vaderdag, ik mocht mijn meegekregen pakje uitpakken stond daar in. Dus snel uit de veren en naar de auto. Een mooi T-shirt met opschrift, een kei met opschrift en een zakje Werthers Echte waren mijn deel, heerlijk en ze zijn al nagenoeg op. Kinderen….bedankt!

De wind was nog aanwezig, maar de zon ook. Dus lekker in het zonnetje achter het scherm ontbijtje gehad, daarna met Silver wezen lopen, de ongerepte natuur in. Zelf je weg banen is natuurlijk leuk en daarbij nog een beetje klimmen op de rotsen. Silver neemt daarbij de grootste sprongen, dus die kan echt wel zelf in de achterbak van de auto komen. Verder vandaag lekker geluierd en voetbal gekeken. Het avond zonnetje schijnt nu nog lekker en we luieren nog meer lekker even door. Via internet de ticket voor de boot van Kristiansand-Hirtshals geboekt voor volgende week zondag, inschepen om 06.15uur, aankomst 09.15uur, dus dat staat vast.

Maandag 21 juni

Vandaag een lekker dagje met zon gehad. Op de fiets vanochtend brood gehaald, kleine 17km, heuvel op en heuvel af. Verder lekker van het weer genoten, met Silver gelopen en voetbaal gekeken. Morgen nog even naar Bergen en woensdag waarschijnlijk verder naar Stavanger.

Dinsdag 22 juni

Vanmorgen was het bewokt, maar windstil. Ik heb een rondje over het eiland gefietst langs de kust. Dat gaat op en af, 35km en 450 hoogtemeters. Vanmiddag zijn we naar Bergen geweest, lekker boven op de Fløyen koffie gedronken en toen naar beneden geslenterd door Bergen heen. Trappetjes en stijle paadjes tot in de haven. Daarna nog even in de stad gehangen en met de auto weer terug naar Tofteroy. Inmiddels was de zon weer doorgekomen en heeft ons er toe gebracht om nog een extra dag te blijven en Stavanger over te slaan. Dus geen Preikestolen, maar donderdag door naar Kristiansand en dan door het binnenland en niet langs de kust. Zie kaartje hieronder

Woendag 23 juni

Een rustige dag gehouden, zodat Silver niet elke dag in de auto hoeft. Ik heb een lekker stukje gefietst langs de kust, nu iets harder dan gisteren. Ineke heeft lekker gelezen en we zijn nog naar een voormalige uitkijkost gelopen voor binnenkomst van de grote scheepvaart voor Bergen. Onderweg niemand tegengekomen, wat een rust. Vanuit deze post kijk je mijlenver weg en zie je de gletsjer liggen op de Hadanger. Morgen vertrekken we dus naar Kristiansand, lange tocht hoewel het maar 500km is, zullen we er de hele dag mee bezig zijn.

Vrijdag 25 juni

In Kristiansand aangekomen op zoek naar een camping. Na twee campings te hebben afgewezen vanwege ligging en ander volk, uiteindelijk gekozen voor een camping nabij het vliegveld welliswaar, maar het werd laat en we waren moe. Het leek een mooi ruim terrein te bezitten en daar zagen we wel een plaatsje beschikbaar. Aangemeld en betaald tot en met zondag reden we het terrein op, maar waar wij wilden staan was ee hek wat ons er van weerhield. Wat reste was een plek langs een drukke weg en daar hadden we geen zin in. In de auto op zoek naar de andere kant van het hek. Het bleek de camping van Kees Verkerk te zijn, alleen waar moest je je melden? Via een een niet meer te vergeten hobbel in de weg vonden we de receptie. Ineke is toen een plaatsje gaan zoeken en ik ben het geld terug gaan halen op de eerste camping. Uiteindelijk een redelijk rustige plek gevonden en de laatste minuten met Kees voetbal gekeken in zijn kelder.

We hebben slecht tot geen internet voorhanden, dus hier blijft het bij. We vertrekken zondagochtend naar Eerbeek, tot dan 🙂